Teamwork Tunnelling: It's moving in Madrid's underground.
Mar 06, 2006
On the Iberian peninsula 18 Earth Pressure Balance Shields and Hard Rock Machines in total are currently being deployed in metro or road tunnelling and trans-regional railway projects. Half of the machines are boring their way through the underground of the Spanish capital Madrid, which consequently and rapidly develops its underground public transportation and metro system.
In order to maintain control of the large excavation diameter in high friction ground conditions Herrenknecht engineers have come up with a specially developed and unique cutting wheel concept for this project. It consists of an inner cutting wheel with a diameter of 7m and an outer cutting wheel (diameter 15.20m) working on the same plane. Week by week the giant boring machine knows to convince with increasing performance rates. By mid-February 2006 the contractors’ construction team (Acciona Infraestructuras S.A., Ferrovial-Agroman S.A.) already constructed 600m of tunnel (300 rings) with the help of the giant. The best daily performance was 22m (11 rings).
Regular as a Swiss clockwork another high-tech boring machine (S-299) from Schwanau bored ahead in the clayey and sandy ground of the Spanish capital. The EPB-Shield (ø 9.37m) already reached its target on December 7th, 2005 after an excavation period of only six months and 2,600m of completed tunnel. The new tunnel section in downtown Madrid was driven with best weekly performances of 196.5m (131 rings).
Since its launch the "twin machine" (S-302) has really been pushing ahead. On its way through lime, sand and loam the machine advances with the 3,600 kilowatt cutting wheel achieving best performances of 48m per day (32 rings) and up to 244.5m per week (160 rings). These top performances have so far been unparalleled compared with advance rates of TBMs with similar parameters in terms of dimension and power.
Overall eight Earth Pressure Balance Shields from Schwanau pave the way for new metro lines deep under the Spanish capital. Week by week the machines construct up to 1,000m of tunnel in the underground; This indicates the rapid development of the metro system. 52 kilometers of the system were completed between 1999 and 2003. Another 72 kilometers are scheduled for completion by 2007. Today Madrid’s metro system is already the third largest in Europe - after London and Moscow.
Contact:
Herrenknecht AG
Unternehmenskommunikation
Achim Kühn
Schlehenweg 2
77963 Schwanau
Germany
Tel.: +49 (0)7824/ 302 540
FAX: +49 (0)7824 302 473
Email:pr@herrenknecht.de
Web:http://www.herrenknecht.de
Weitere News und Artikel
Jun 02, 2025
News
Kanalgipfel 2025: Aussteller Amiblu
Die Entwässerungssysteme unserer Städte sind ein wesentlicher Bestandteil des kommunalen Anlagevermögens. Die große Zukunftsaufgabe, vor der viele Kommunen stehen, besteht in einer fundierten technischen und …
May 29, 2025
News
Kanalgipfel 2025: SCOPE3-Nachweis: CO2-Bilanzierung auf Unternehmensebene
Die Entwässerungssysteme unserer Städte sind ein wesentlicher Bestandteil des kommunalen Anlagevermögens. Die große Zukunftsaufgabe, vor der viele Kommunen stehen, besteht …
May 26, 2025
News
Kanalgipfel 2025: Smart Processing – mit KI-Technologien von der Kanalinspektion bis zur Sanierungsstrategie
Die Entwässerungssysteme unserer Städte sind ein wesentlicher Bestandteil des kommunalen Anlagevermögens. Die große Zukunftsaufgabe, …
May 22, 2025
News
Kanalgipfel 2025: Mehr Kanalsanierung mit weniger Personal? – Die Stellschrauben bei der Vergabe
Die Entwässerungssysteme unserer Städte sind ein wesentlicher Bestandteil des kommunalen Anlagevermögens. Die große Zukunftsaufgabe, vor der viele …
May 20, 2025
News
Kanalgipfel 2025: Aussteller Karl Schöngen KG
Die Entwässerungssysteme unserer Städte sind ein wesentlicher Bestandteil des kommunalen Anlagevermögens. Die große Zukunftsaufgabe, vor der viele Kommunen stehen, besteht in einer fundierten technischen …
May 12, 2025
News
Kanalgipfel 2025: Stand der Kanalsanierung in Deutschland – Eine kritische Betrachtung
Die Entwässerungssysteme unserer Städte sind ein wesentlicher Bestandteil des kommunalen Anlagevermögens. Die große Zukunftsaufgabe, vor der viele Kommunen …
May 08, 2025
News
Kanalgipfel 2025: Interkommunale Zusammenarbeit - Chancen und Potenziale einer genossenschaftlichen Zusammenarbeit
Die Entwässerungssysteme unserer Städte sind ein wesentlicher Bestandteil des kommunalen Anlagevermögens. Die große Zukunftsaufgabe, …
Sep 02, 2024
News
Fortbildungspunkte für Ingenieur*innen mit Online-Kursen von UNITRACC und SAG-Akademie
Ingenieurkammern vergeben bis zu 44 Punkte für Kurse aus unserem Weiterbildungsangebot im Bereich Kanalbau, -instandhaltung und -management. Ergründen Sie …
Aug 26, 2024
News
Nachruf Prof. Dr.-Ing. Dietrich Stein
In tiefer Trauer geben wir bekannt, dass unser Gründer und Gesellschafter Prof. Dr.-Ing. Dietrich Stein im Alter von 85 Jahren verstorben ist.
Es ist seiner visionären Kraft, seinem ingenieurmäßigen Genius …
Aug 21, 2024
News
Kanalgipfel 2024: Aussteller Swietelsky-Faber GmbH Kanalsanierung
Die Entwässerungssysteme unserer Städte sind ein wesentlicher Bestandteil des kommunalen Anlagevermögens. Die große Zukunftsaufgabe, vor der viele Kommunen stehen, besteht in …
Aug 15, 2024
News
Kanalgipfel 2024: Aussteller Steinzeug-Keramo & Pipelife
Die Entwässerungssysteme unserer Städte sind ein wesentlicher Bestandteil des kommunalen Anlagevermögens. Die große Zukunftsaufgabe, vor der viele Kommunen stehen, besteht in einer fundierten …
Aug 14, 2024
News
Kanalgipfel 2024: Aussteller Aarsleff
Die Entwässerungssysteme unserer Städte sind ein wesentlicher Bestandteil des kommunalen Anlagevermögens. Die große Zukunftsaufgabe, vor der viele Kommunen stehen, besteht in einer fundierten technischen …
Contact
Herrenknecht AG
77963 Schwanau
Phone:
+49 (0) 7824-302-0
Fax:
+49 (0) 7824-34-03